طرح درس پیشنهادی کتاب مکاتبات اداری ویژه رشته حسابداری سال سوم
(ناصر خسرو)
نامه وسیله ارتباط انسانهاست. نامه این امکان را می آفریند تا بتوان با مخاطبان دور و غایب ارتباط برقرار کرد. این نقش نامه در دو صورت دیده می شود: وسیله ارتباط همگانی / ارتباط رسمی
هنوز هم نامه های اداری نخستین گام در جهت ارتباطات کاری همه مردم در تمام اصناف و طبقات کاری ،حرف اول را می زند بی شک، یادگیری آن و به کار بردن درست و به جای کلمات در جهت پیشبرد اهداف کاربران بسیار با اهمیت می باشد
نامه اداری یک سند قابل بایگانی است و مهمترین و اولین عامل ارتباط در سازمانها می باشد
*****************************************
کتاب مکاتبات اداری در میان کتابهای سال سوم رشته حسابداری هنرستانهای حرفه ای تنها ، بی هدایت و بی سرپرست هنوز نقطه آغازی ست که سر خط ندارد و ما مربیان سردرگم نمی دانیم چگونه با این کتاب با نام و بی نشان برخورد کنیم
اینجانب پس از گذشت کوتاهی از تدریس مکاتبات اداری بر آن شدم تا از تجربیات اندک و اطلاعات کمترم قدمی در جهت شکفتن این غنچه نشکفته بردارم و می دانم نظرات و پیشنهاد های شما عزیزان کمک راهم خواهد بود منتظر نظرات جامع و کامل شما سروران گرامی هستم
بهتر است آموزش مکاتبات اداری به سه بخش تقسیم شود
1-آموزش مفاهیم نظری
فصلهای کتاب درسی
2-کارگاه عملی که خود شامل دو قسمت شود
الف) کارگاه دستی
ب) کارگاه با رایانه شامل آموزش تایپ و نرم افزار word
3- فهرست واژه های کاربردی فارسی در نامه های اداری
مطالعه آزاد شامل نمونه نامه های اداری و آموزش کارنامک(رزومه نویسی)
4- تقسیم هنرجویان کلاس به دو گروه کاری و پیشنهاد دو موضوع فوق برنامه ( مطالب درسی باید کار آمد شود تا به روز باشد )
فوق برنامه اول طراحی یک کولاژ از تاریخچه مکاتبات در دنیا / فوق برنامه دوم تدوین یک نشریه توسط هنرجویان به صورت هفته ای ، ماهانه و غیره.............
بهتر است برای این کتاب یک کتاب کار طراحی شود تا مکمل خوبی برای درک مفاهیم عملی
هنر جو باشد.
پیشنهاد ات اینجانب برای تدریس مکاتبات اداری
با یک آدرس جدید چی کار می کنید؟ با یک لباس نو ؟با یک کتاب نو؟ رفتار انسانها با مسایل مطرح شده یکسان نیست علتش هم تفاوتهای فردی و دانسته های گوناگون افراد از پیرامون خود
می باشد .هنر جویی که وارد هنرستان می شود شاید از تاریخ و جغرافی و زبان فارسی مطالبی را در حافظه داشته باشد و حتی دانش موارد مذکور را ، اما آیا مکاتبات اداری تصویر روشنی در ذهن او دارد یا منتظر ست ببیند معلمان او چه می گویند و چه می خواهند.
کتاب را ورق می زند و چشمش سیاهی می رود سیاه و سفید نه تصویری نه نقشه راهی خوب شکایتی نمی کنیم ،گله هم نداریم اما چراغ راه را ما باید روشن کنیم همه قصور با سیستم آموزشی و چاپ کتاب نیست چه بهتر ؟! فرصتی برای ما ............
{چند سال قبل به عنوان مربی هلال احمر ، گروه داوطلب هنرجویان را به مراکز آموزشی می بردم. یکی از این مکانها ،مرکز ناشنوایان و مرکزنابینایان بود در آنجا بود که تازه متوجه شدم من کجا؟!این معلمان کجا ! خجالت زده و اشک ریزان به آنها گفتم آفرین برشما ،در حال طرح پرسش با خط بریل بود صورت زیبا و خسته ای داشت خسته از این همه فشار این همه زحمتی که برای نابینایان می کشید بدون هیچ اعتراضی انگشتانش را بر روی کلاویه های زندگی می نواخت او هم معلم بود و من...................
در این برزخ تعلیم و تربیت فقط ادعا داشتم و هیچ...........................................
همه چی در آن مدرسه خلاقیت ، عشق ،کار و صبوری بود .صبر برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب نتیجه ای که پر از عیب و ایراد باشد و دوباره اجرا شود و دوباره غلط گیری تا به آرامش برسد آرامش آموزگار و شاگرد و چه زیبا بود لحظاتی که در آن مدرسه بودم در همین جا از همه همکاران عزیز و زحمت کشم در مدارس استثنایی تشکر و قدر دانی می کنم }
امان ، امان از دست این پنج شنبه ها که بدون بچه ها می گذرد به امید اینکه تلاش کنند و در کنار خانواده محبت بگیرند و ریشه های زندگی را محکم ساند.
اما مکاتبات چی می شه دو زنک مکاتبات یک زنگ نظری و یک زنگ عملی (کارگاه نوشتن) محتوا تغییر نکرده ، کتاب همان کتاب است تنها در جزیره دانایی ، گم شده و بی نقشه راه ،این بار در زمان حل شده . چگونه این محتوای زیبا و بدرد بخور را در یک زنگ به نمایش بگذارم از ترد دستان و شعبده بازان کمک می خواهم در یک چشم بندی نقشه راه را ترسیم کنم و فرزندانم را سوار بر مرکب مکاتبات کنم بدون آموزش سوارکاری بی آنکه بدانیم به کجا می رویم
به قول کدکنی عزیز به کجا چنین شتابان ............ دل من گرفته زین راه ........... باید سفر کرد و تجربه اندوخت...................
امید آدمهایی که امید دارند نگران نیستند پس چرا باید نگران تدریس این درس باشیم .
چه باید کرد هر سال متفاوت با سال قبل تدریس مکاتبات را طراحی می کنم و هر بار به تجارب بهتری دست پیدا می کنم . ممنون که صبوری کردید تا به اصل داستان برسید .............به ظاهر همه این نوشته ها مقدمه بود خیلی هم نوشتنش سخت نبود هر چی به فکرم رسید نوشتم. هر کاری آغازی دارد. { از نوشتن مقدمه هراسی نداشتم خودش خود به خود نوشته شد}
روش تحریر و تقریر یکی از روشهای تدریس است که من بسیار از آن بهره گرفتم . جزوه گفتن به هنر جو در کلاس،نه تنها بخشی از مدیریت کلاس و کنترل نا محسوس می باشد بلکه انجام هماهنگ ذهن و دست را در هنر جویان تقویت می کند و تمرکز آنها را چند برابر می سازد. از طرفی آنها را در نوشتن صحیح کلمات یاری می کند.
گام اول همان بر پایی کلاسهای شیرین انشاست (چه بی رحمانه حذف شد)
تکالیف
درباره لباسی که به تن دارید بنویسید...........
درباره امروز بنویسید.................
درباره کلاسی که در آن درس می خوانید..........................
اگر..........................
شاید.............................
چرا؟؟؟ ...........................
تو فکر می کنی!.........................................
همه هنر جویان می نویسند با علاقه و بدون وقفه حال باید داوطلبین بخوانند
مرحله بعد نوشتن یک جمله درباره عشق بود که همه نوشتند و چه زیبا همه نوشته ها را جمع آوری کردند و روی یک صفحه با طراحی تایپ کرده بر تابلوی کلاس نصب کردند .
یکی از هنرجویان می بایست از هر جلسه گزارش تهیه کند و آن را مکتوب به من تحویل دهد
نمونه:
روز شنبه 92/7/20 مهر
امروز خانم آراسته از فصل یک امتحان گرفتند که از 5 نمره بود و اکثر بچه ها نمره خوبی گرقتند و ایشان جمله ای بر روی تخته نوشتند " نوشتن یعنی بیرون جهیدن از صف مردگان"
و بعد گفتند که هفته بعد تمامی بچه ها جمله ای در باره عشق بنویسند و همچنین درس دوم را تدریس کردندو تمامی پرسشها را مشخص کردند.
این نمونه ای از گزارش کلاسی نرگس زردی یکی از هنرجویان است.
یکی از محاسن گزارش نویسی تطبیق آن با طرح درس برای معلم است و اینکه بازخورد فعالیت کلاس چگونه توسط هنر جویان ارزیابی می شود . در این گزارشها خواسته هنرجویان هم نوشته خواهد شد و یک وسیله ارتباطی خوب بین کلاس و معلم می باشد.(این روش برای تدریس کتابهای دیگر عملی و مفید است)
مرحله بعدی نوشتن یک شناسنامه کاری از اطلاعات شخصی هنرجویان بر روی یک کارت که همیشه همراه آنها باشد و شامل شماره شناسنامه (کد ملی) / دفترچه بیمه/ آدرس پستی منزل همراه با کد پستی / شماره حساب / شماره گذر نامه / آدرس پست الکترونیک.............باشد
(موارد فوق جهت پر کردن فرمها و شرکت در آزمونها بسیار ضروری می باشد)
فعالیتهای فوق برنامه به آموزش شکل می دهد و راه را برای هنر آموز و هنر جو هموار می سازد
در رابطه با درس مکاتبات طرح های زیادی را می توان اجرا کرد از جمله......
الف) تدوین نشریه هفتگی از اطلاعات داخلی هنرستان
ب) نوشتن روزنامه دیواری با موضوعات آزاد
پ) ساخت کلاژ از تاریخچه شکل گیری مکاتبات در جهان
ت) طراحی فرمها با موضوعات پیشنهادی هنر جویان و هنر آموز ( طراحی فرمهای اموال برای هر اتاق در هنرستان)
ج) طرح یک جلسه رسمی با موضوع مشخص همراه نوشتن صورت جلسه توسط هنرجویان........تنظیم فرم دعوت نامه /مدیریت جلسه و.....
چ) ارائه گزارشهای تلفیقی هنرجویان از سفر های نوروزی به عنوان تکلیف و کسب نمره مستمر
ح) عضویت همه هنرجویان در کتابخانه به منظور مطالعه بیشتر همچنین خلاصه نویسی مطالب
و ارائه در کلاس یا گنجاندن آن در روزنامه دیواری و نشریه
د) بازدید از یک سیستم اداری / اتوماسیون / دبیرخانه و بایگانی
ذ)آموزش تایپ با رایانه
ر) آموزش نامه نگاری با نرم افزار آفیس
ز) نوشتن کلمات به خط میخی که برای هنرجویان خیلی جالب است ( اوایل سال این طرح در کلاس مان اجرا شد )
ادامه دارد..............